Στο πλαίσιο σχεδιασμού του ετήσιου προγράμματος δράσης των Creative Commons στην Ελλάδα, σας καλούμε να καταθέσετε τις προτάσεις σας και τις ιδέες σας για τις δράσεις της ομάδας, έως την Παρασκευή 16/10/2015*.
Τι είναι τα Creative Commons; Τα Creative Commons είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ως βασικό στόχο την υποστήριξη του ανοικτού και προσβάσιμου διαδικτύου, καθώς και τη χρήση, διανομή και αξιοποίηση της γνώσης και της δημιουργικότητας, μέσω ελεύθερων αδειών.
Για την προώθηση των στόχων των Creative Commons εργάζονται εθελοντές σε 70 χώρες, στις οποίες έχουν ήδη προσαρμοστεί οι άδειες Creative Commons. Τα Creative Commons International και οι εθελοντές επικεφαλής των τοπικών ομάδων είναι ανεξάρτητες και ξεχωριστές οντότητες, ωστόσο συνεργάζονται και συνεισφέρουν εξίσου στην προώθηση της υιοθέτησης των αδειών και των εργαλείων που προσφέρουν τα Creative Commons.
Επίσης η ελληνική ομάδα των Creative Commons (http://creativecommons.gr) καλεί όσους επιθυμούν να συμμετέχουν στην ομάδα εργασίας των Creative Commons Greece να στείλουν το url του βιογραφικού τους στα Αγγλικά στο info@creativecommons.gr
*Συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας στο *ellak.gr, μέσω του δεσμού Σύνδεση , ή δημιουργήστε έναν νέο λογαριασμό μέσω του δεσμού Εγγραφή
Θα ήθελα να εστιάσω στα υπέρογκα ποσά που ζητά η ΑΕΠΙ για την εκτέλεση έργων κλασικής μουσικής συνθετών οι οποίοι έχουν πεθάνει και των οποίων οι συγγενείς είναι αδύνατον να επωφεληθούν στο ελάχιστο των χρημάτων αυτών, ακόμα και σε συναυλίες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (πχ συναυλίες σε σχολεία, πανεπιστήμια κλπ) από μουσικά σύνολα σπουδαστών που δεν έχουν εισιτήριο. Αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει και με τα δικαιώματα ενοικίασης παρτιτουρών που χειρίζεται η ΣΟΠΕ. Θα έπρεπε οι φορείς που έχουν σαφώς ΜΗ κερδοσκοπικό χαρακτήρα να μην πληρώνουν, ή να πληρώνουν ένα συμβολικό ποσό, εφόσον δεν αποκομίζουν κανένα κέρδος από τις συναυλίες αυτές και επιπλέον λειτουργούν στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Επιπλέον, ένας μεγάλος αριθμός μουσικών έργων του 20ου αιώνα πρακτικά δεν εκτελείται λόγω των περιορισμών αυτών. Επίσης θα έπρεπε να υπάρχει ένα διαφανές πλαίσιο που να προσδιορίζει, εφόσον τελικώς τα δικαιώματα αυτά πληρώνονται, τον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται στους νόμιμους δικαιούχους το ποσοστό τους από την ΑΕΠΙ. Πώς π.χ. εξασφαλίζεται ότι εάν πληρωθούν τα δικαιώματα εκτέλεσης ενός έργου ενός συνθέτη από την Αυστραλία ή το Περού, ότι τα χρήματα αυτά θα αποδοθούν στον δικαιούχο και ότι δεν θα τα πάρει όλα η ΑΕΠΙ?
“Καταγραφή και διάδοση της άρρητης γνώσης και της μαστορικής στα εργαστήρια της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης”
Στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν καθημερινά διδακτικό υλικό (πχ φύλλα έργου, εκπαιδευτικό λογισμικό) το οποίο δεν αξιοποιείται συλλογικά. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης εκδηλώνεται ιδιαίτερη δημιουργικότητα με τη μορφή “μαστορικής” που συνδέεται με τα ιδιαίτερα κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά της χώρας μας. Κατά κανόνα, οι καλές πρακτικές που αναπτύσσονται δεν κωδικοποιούνται και δεν διαχέονται μεταξύ των εκπαιδευτικών. Θα λέγαμε ότι τα Επαγγελματικά Λύκεια (εκτός λίγων περιπτώσεων εφαρμογής περιβαλλόντων ηλεκτρονικής μάθησης Moodle, Pbworks, κλπ) δεν έχουν “συλλογική μνήμη” για το παραγόμενο διδακτικό υλικό.
Η ανάγκη για συλλογική αξιοποίηση είναι περισσότερο έντονη στα Εργαστηριακά Κέντρα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπου οι εργαστηριακές ασκήσεις προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του διαθέσιμου εργαστηριακού εξοπλισμού και η τεχνική και διδακτική γνώση είναι σε σημαντικό βαθμό άρρητη. Ενημερωτικά, κάθε τρία επαγγελματικά σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν κοινά εργαστήρια τα οποία διαχειρίζονται αυτόνομες σχολικές μονάδες που ονομάζονται Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ).
Για την υλοποίηση συστηματικής και βιώσιμης “συλλογικής μνήμης” στα ΕΚ, απαιτείται δημιουργία σχετικής κουλτούρας σχετικά με τους όρους παραχώρησης (επανάχρησης, τροποποίησης κλπ) του διδακτικού υλικού. Το πλαίσιο των Creative Commons θα μπορούσε να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην εξειδίκευση του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη διάχυση διδακτικού υλικού ενδοσχολικά και διασχολικά καθώς και στην ανταλλαγή γνωστικών πόρων με την τοπική κοινωνία.
Σε ενδεχόμενη δημιουργία σχετικής κοινότητας εκπαιδευτικών και πιλοτική εφαρμογή αποθετηρίων για ομάδα σχολείων επαγγελματικής εκπαίδευσης, θα απαιτηθεί συστηματική ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δομούν το υλικό που δημιουργούν, για να μπορεί να είναι δυνατός ο διαμοιρασμός. Επίσης θα χρειαστεί ενημέρωση για το “κόστος” και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτό το διαμοιρασμό. Σημαντικό ρόλο στις εισροές διδακτικού υλικού στο αποθετήριο θα παίξει η στάθμιση της δυσκολίας των απαιτούμενων προδιαγραφών δημοσίευσης του διδακτικού υλικού.
Με βάση την εμπειρία από άλλες συλλογικές δράσεις αν επιτύχει μια σχετική πιλοτική προσπάθεια, στη συνέχεια είναι δυνατόν να δημιουργηθεί “ρεύμα” μίμησης από άλλες σχολικές μονάδες.
Σχολικοί Σύμβουλοι Μηχανολόγων
Αθανάσιος Κονταξής
Νικόλαος Νικολάου